Коледни намаления за "Гражданската отговорност"

Годината почти свърши и повечето собственици на автомобили вече са сключили задължителната автозастраховка “Гражданска отговорност”. Но тези, които не са го направили, печелят, защото през последните седмици цените на полицата продължават да падат.

Както всяка година, когато през декември идва време за масовото сключване на застраховката, почти всички компании се опитват да наберат колкото може повече клиенти, сваляйки цената на полицата. Затова и сега цените са с 10-20 лв. по-ниски, отколкото преди месец.

Така застраховката излиза почти същите пари както година по-рано - 180-190 лв. за повечето леки коли.
Скритите уловки
Какви са скритите условия, които трябва да знаят шофьорите? Обърнете внимание, че това са цените с отстъпка, които на езика на застрахователните агенти важат само за територията на България. Това означава, че ако заявите, че искате да карате колата си и извън страната, трябва да платите пълната стойност на застраховката, която в зависимост от кубатурата на автомобила варира от 20-30 до над 70 лева.

Но - трябва да знаете, че това, че сте купили по-изгодно застраховката, не означава, че тя е валидна само за страната. Застрахователите обичат да прикриват факта, че тя важи в рамките на целия Европейски съюз, като ви карат да подписвате декларация, че ще карате колата само на територията на България.

На техен език, обхват на териториално управление или подобни баламосвания. Иначе цената на полицата ще е по-висока, което няма смисъл да натоварва хората, които си карат бричката само в родния град или ходят на село през почивните дни. Независимо при кого е сключена и че сте подписали декларация, че ще управлявате колата на територията на България, задължителната автополица има едно и също покритие.

Кога ни трябва “Зелена карта”?

Застрахователите и агентите им твърдят, че за да излизате в чужбина, трябва да имате сертификат “Зелена карта”, който обикновено се заплаща допълнително. Това е абсолютно вярно, но само ако пътуването ви минава през държава, която не е членка на ЕС - например Турция, Сърбия, Македония.

Проблемът, който може да се получи зад граница, е, че текстът на нашата полица е написан на български език. Докато на сертификата “Зелена карта” данните за автомобила са въведени и на английски език. Така че ако имате произшествие или рутинна проверка в някоя “чужбина”, местният полицай може да ви създаде проблеми, че не разбира текста.
Но това не означава, че застрахователят няма да плати или че нямате валидна полица. Също така при произшествие застрахователят може да изиска от вас да си доплатите получената отстъпка. Но при всички случаи първо ще покрие предизвиканите от вас щети. Застрахователят може да предяви регресен иск и в случай че произшествието е станало след употреба на алкохол, други упойващи вещества или че колата не е минала на редовен годишен технически преглед.

Без подаръци, но с отстъпки

Отмина времето, когато застрахователните компании привличаха клиенти с безплатно гориво, печени пилета, бутилка водка или SIM-карти за мобилен телефон. Но повечето от тях предлагат отстъпки от цената на други застрахователни продукти, както и безплатен сертификат “Зелена карта” за известен период от време. Тук трябва да обърнете внимание, че за да го получите, трябва да сте платили цялата стойност на застраховката. Това е в случая, когато я плащате на вноски през годината.
Въпреки наглед високите разлики в цената на полицата за един и същи клас коли офертите на повечето застрахователи са почти едни и същи, като много малко от тях искат сериозно по-високи цени. Защо има разлика в цените на застраховката за едни и същи автомобили? Много просто, по този начин компаниите селектират колите, които искат или не искат да застраховат.
Например тези, които не искат по-мощните коли, респективно с по-голяма кубатура, дават по-високи цени за този клас. Или обратното - за да привлекат повече мощни коли, дават по-добри оферти с идеята, че те ще си направят застраховка "Kаско" при тях заради отстъпката при сключена “Гражданска”.

По традиция цените в София са по-високи от тези в по-малките градове. Това е в реда на нещата, защото в столицата има както най-много регистрирани коли, така и най-много автопроизшествия. За застрахователите рискът е по-висок и те вдигат офертите. Но цените в големите градове като Варна, Пловдив, Бургас и други, са незначително по-ниски.

Вече при по-малките градове има по-чувствителна разлика в цената на полицата. Но тя не е достатъчен стимул за да ви накара да си смените адресната регистрация.

Сключете я в интернет

Преди години хората ходеха да сключват застраховката в офисите на брокери или застрахователи или чакаха да “мине агентът”. Но в последно време все повече се развива продажбата на застраховки през интернет.
Достатъчно е да въведете данните на автомобила и правите заявка, като избирате най-изгодната оферта. След това на посочен адрес ще дойде куриер, на когото ще платите, а той ще ви даде полицата. Повечето интернет брокери не вземат такса за куриер.
Догодина лошите шофьори ще плащат повече
От следващата година шофьорите няма да могат да избират най-евтината цена за автомобилната застраховка. Причината е, че до края на първото полугодие на 2014 г. в страната ще заработи единна електронна система за отчитане на щети по автозастраховките, съобщиха наскоро от Комисията по финансов надзор (КФН).
Чрез системата всички застрахователи ще отчитат в реално време регистрираните при тях щети по полиците “Гражданска отговорност” и “Автокаско”. Това ще позволи на компаниите да предлагат застраховките с по-ниски цени на шофьорите, които имат малко или никакви щети по автомобилите си. А за водачите с повече нарушения полиците ще са по-скъпи. Моделът е известен с наименованието “бонус-малус”.

Системата ще бъде технически готова и изпробвана през март, уточни Борислав Богоев, зам-председател на ведомството.

За да бъде приложен моделът “бонус-малус”, е необходимо да се направят промени в Застрахователния кодекс. КФН ще предложи нови текстове в нормативната уредба, които ще трябва да бъдат внесени от Министерството на финансите.

И в момента някои застрахователи използват бонус-малус система, но “архивът” им е малък, защото включва данни само за техните клиенти”.

Въвеждането на обща система с връзка с КАТ ще дава информация за всички шофьори в цялата страна.
Другата промяна, която ще влезе в сила от следващата година, е изискването на полиците по задължителната застраховка изрично да пише, че тя важи за цялата територия на Европейския съюз. Така потребителите още от самото начало ще знаят, че не е необходимо да си доплащат, за да пътуват в чужбина.

Експертите не са единодушни, че това ще доведе до поскъпване на полицата, защото застрахователният сектор е изключително изобретателен и ще намери начин да прилага някакъв вид отстъпки, за да няма драстично поскъпване на цената на услугата.

По данни на КФН покритието на задължителната автозастраховка в момента обхваща 86% от регистрираните автомобили. Според изискванията на ЕС то трябва да е поне 90%, но тази стойност е достигана единствено през 2006 г., когато се подменяха автомобилните номера заради влизането на страната в ЕС през 2007 г.

Източник: http://www.trud.bg/

18.12.2013, България